De Gouden Hoorn, de natuurlijke binnenhaven van de Bosporus, verdeelt het Europese deel van Istanbul in een Noordoostelijk deel, de wijk Galata en een zuidwestelijk deel, de wijk. Ambassadeurs als Cornelis Calkoen moesten de boot nemen. Nu verbinden vier bruggen de beide oevers: de Galatabrug (onderdeel van de wandeling 'Op audiëntie bij de sultan), het viaduct van de Istanbul Çevre Yolu, de Atatürkbrug en, sinds kort, een brug voor de metro. 

Op de Galatabrug krioelt het altijd van de vissers, verkopers van maiskolven en simit (ronde broodjes), handelaren, verkopers en uiteraard flaneerders. Onder de brug zijn tal van (vis)restaurants en bars te vinden en kun je er op de vlonders aan het water zitten. Nabij de brug zijn vertrekpunten van veer- en rondvaartboten. Het is een brug voor ontmoetingen en flaneurs.

De Galatabrug is een brug met een verhaal en speelt een rol talloze verhalen. In Nederland kennen velen de Galata door Geert Mak’s boekenweekgeschenk uit 2007: ‘De Brug’. Hierin portretteert Mak de levens van mensen die met de Brug verbonden zijn: de zolenman, de boekhandelaar, de sigarettenjongen en de oude sjouwer. Zij vertellen hun levensverhaal en vertellen daarmee ook het verhaal van de brug. Mak verbindt dat ook met de geschiedenis van Istanbul en van Turkije.

De Galatabrug heeft twee verdiepingen en is de langste basculebrug ter wereld. De brug heeft drie rijbanen, een tramlijn en aan beide kanten een trottoir. De brug is in totaal 466 meter lang en 80 meter breed. 

In vroeger tijden heeft zelfs Leonardo da Vinci al eens een ontwerp voor de brug gemaakt en men heeft zelfs Michelangelo geprobeerd te interesseren in een ontwerp. De eerste brug op de plek van de Galatabrug werd gebouwd in 1845 in opdracht van Bezmiâlem, de Valide Sultan (koningin-moeder), de moeder van sultan Abdülmecit.

De brug werd in 1863 vervangen door een tweede houten brug en in 1870 door een derde brug. Later werd deze brug weggesleept om de brug uit 1845 landinwaarts te vervangen. Er werd een vierde brug gebouwd in 1912. Deze werd ernstig beschadigd door een brand 1992. De huidige brug kwam gereed in 1994 is dus de vijfde Galatabrug.